Zdrowa dieta na wypadanie włosów

dieta na wypadajace wlosy

Co zrobić, aby nasze włosy były w dobrej kondycji?

 

Aby mieć zdrowe włosy, przede wszystkim powinniśmy unikać pewnych produktów w swojej diecie. Zrezygnujmy z białego cukru, słodyczy, chipsów, produktów mocno przetworzonych, makaronów, soków owocowych, fast foodów. Zdrowa dieta to podstawa, jeśli chcemy mieć piękne i mocne włosy. Powinniśmy pamiętać, żeby nasz organizm dostawał niezbędne dla naszego zdrowia, dawki witamin i minerałów. Wypadanie włosów nasila się zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym. Wypadanie i łamanie się włosów, to problem dotyczący wielu osób, warto wiedzieć jakie składniki odżywcze wprowadzić do swojej diety, żeby poprawić ich stan. W większości przypadków nie wystarcza odpowiednia pielęgnacja włosów i korzystanie ze wzmacniających szamponów czy odżywek. Konieczna jest wtedy zmiana diety.

 

Przyczyny wypadania włosów:

 

  • zła dieta
  • niedoczynność tarczycy
  • papierosy
  • stres
  • przyjmowanie leków
  • menopauza
  • ciąża
  • zatrucie toksynami

 

W co powinna być bogata nasza dieta?

 

Witamina A

Jeśli mamy jej niedobory, włosy mogą stać się bardzo łamliwe, suche a końcówki się rozdwajają. Zadaniem Witaminy A jest pobudzenie mieszków włosowych do wzrostu. Zwiększa produkcję sebum.

Witaminę A znajdziemy w: jarmużu, kapuście, lucernie, morelach, marchewce, dyni, brokułach, olejach z ryb, pomidorach, produktach mlecznych, szpinaku, maśle, wątróbce

 

Witamina B1,B2,B6

Witaminy te uczestniczą w procesach metabolicznych, które zachodzą we włosach, paznokciach i skórze. Odgrywają dużą rolę przy przyroście łodygi włosa.

Witaminę B1 znajdziemy w: burakach, mniszku lekarskim, grejpfrucie, szpinaku, botwince
Witaminę B2 znajdziemy w: marchewce, selerze, zielonym pieprzu, pietruszce, jarmuży, szpinaku, botwince
Witaminę B6 znajdziemy w: cytrynie, ziemniakach, szpinaku, gruszce, marchewce

 

Witamina B5

Witamina B5 to kwas pantotenowy.  Jego zadaniem jest pobudzenie komórek budujących włos do wytwarzania keratyny o wiele szybciej. Dzięki tej witaminie włosy rosną, gdyż uczestniczy ona w uzyskiwaniu energii pomocnej przy mnożeniu się komórek macierzy włosa.

Witaminę B5 znajdziemy w: kalafiorze, zielonych warzywach, kapuście, fasoli, grejpfrutach, rybach morskich, pomarańczach, miodzie

 

Witamina B7

Witamina B7 to  biotyna.  Zapobiega występowaniu łupieżu czy łojotoku. Kumuluje cząsteczki siarki i dostarcza je do macierzy, która buduje włosy. Nawet niewielkie niedobory biotyny, mogą spowodować wypadanie włosów. Wzmacnia oraz stymuluje wzrost włosów.

Witaminę B7 znajdziemy w: żółtkach jaj, wątróbce

 

Mikroelementy

Cynk – jego niedobór może spowodować zwiększone wypadanie włosów oraz hiperkeratozę. Zapewnia włosom elastyczność i odpowiednie nawilżenie.

Cynk znajdziemy w: kiełkach pszenicy, nasionach dyni, orzeszkach ziemnych, gorzkiej czekoladzie, jagnięcinie,wołowinie

Miedź – niedobór miedzi może wywołać odbarwienie się włosów oraz zmiany w ich strukturze.

Miedź znajdziemy w: nasionach słonecznika, orzechach laskowych, płatkach owsianych, kakao, groszku zielonym, wątrobie wieprzowej, kaszy gryczanej

Żelazo – jego niedobór prowadzi do łysienia u kobiet. Bez żelaza, krew nie jest w sposób dostateczny natleniona a włosy zaczynają wypadać. W produktach pochodzenia zwierzęcego znajdziemy najlepiej przyswajalne żelazo.

Żelazo znajdziemy w: maku, soczewicy, zielonych warzywach, kaszy jaglanej, podrobach, wołowinie, ananasach, jabłkach, ziemniakach, suszonych śliwkach, pomarańczach, burakach, brokułach, podrobach, kaczce, indyku

Mangan i jod również hamują wypadanie włosów.

Mangan znajdziemy w takich produktach jak: orzechy, fasola, otręby owsiane’

Jod znajduje się w: rybach, ostrygach, kawiorze

Selen – zapobiega przesuszaniu, ma właściwości antyoksydacyjne.

Źródła selenu to: mięso, ryby, pieczywo, mleko, podroby, owoce morza

 

Białko

Bardzo ważne w naszej diecie na piękne i zdrowe włosy jest pełnowartościowe białko. Odpowiada ono za budowę komórek skóry głowy, niedobór może spowodować wypadanie włosów. Najważniejszym białkiem budującym włos jest tak zwana keratyna.

Źródła pełnowartościowego białka: jajka, owoce morza, nabiał, warzywa strączkowe, mięso

 

Witamina E

Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem. Chroni przed działaniem wolnych rodników. Witamina E jest nazywana często witaminą młodości. Przyczynia się do lepszego ukrwienia skóry głowy.

Źródła Witaminy E: orzechy, masło, jajka, soja, zielone warzywa, tłuste ryby, ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste

 

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają one spore znaczenie dla zdrowia włosów. Odżywiają one cebulki włosów, dzięki nim tworzą się nowe włosy, ponieważ biorą udział w syntezie hormonów. To budulec wielu komórek w naszym ciele. Włosy, którym dostarcza się wystarczającą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, są nawilżone mocne i bardzo dobrze odżywione. Niedobory tych kwasów doprowadzają do łysienia, matowienia włosów a także do wysuszenia całej skóry głowy.

Znajdziemy je w: orzechach włoskich, oleju rzepakowym, tłustych rybach morskich ( tuńczyk, makrela,sardynki, śledź, łosoś), oleju arachidowym, oleju lnianym.

 

Witamina D

Witamina D odpowiada za regeneracje komórek macierzystych. Jej zadaniem jest również pobudzenie wzrostu włosa.

Żródła witaminy D: morskie ryby ( łosoś, makrela, węgorz), grzyby (pieczarki, kurki), żółtka jaj

 

Witamina C

Witamina C bierze udział w syntezie kolagenu, jej zadaniem jest również poprawa krążenie w skórze głowy. Jest także silnym przeciwutleniaczem. Jej niedobór sprzyja wypadaniu włosów a także sprawia, iż cebulki włosów gorzej funkcjonują (włosy stają się łamliwe a końcówki rozdwajają się).

Źródła Witaminy C: maliny, owoce cytrusowe, kapusta kiszona, jarmuż, szpinak, natka pietruszki, jagody

 

Podstawowe zasady na piękne włosy:

 

  • ogranicz alkohol i kawę
  • korzystaj tylko z naturalnego słodzika
  • jedz warzywa
  • kupuj pieczywo pełnoziarniste
  • jedz ryby
  • jedz wystarczającą ilość białka
  • 2 x w tygodniu sięgaj po wołowinę
  • korzystaj ze zdrowych tłuszczów
  • unikaj niezdrowych przekąsek, zamiast tego sięgaj po suszone owoce i orzechy

 

Podsumowując, powinniśmy pamiętać o tym, że to co jemy, wpływa na stan naszych włosów. Osoby, które ciepią na nadmierne wypadanie włosów, powinny dostarczać organizmowi produkty, które zawierają wszystkie niezbędne dla zdrowych włosów witaminy, czyli A, E, B6, D, C, B7, B5 oraz B2. Żaden nawet najlepszy preparat do włosów nie wpłynie na nie korzystniej niż zmiana diety. Dzięki zdrowemu odżywaniu nasze włosy odżyją, przestaną łamać się, a być może uda nam się zahamować proces łysienia.  Zdrowa dieta wpłynie również pozytywnie na wygląd naszych paznokci oraz cery. Spróbujmy wyeliminować lub chociaż ograniczyć szkodliwe produkty z naszego menu. Ograniczmy liczbę spożywanych napojów kofeinowych i alkoholowych, a także zwalczmy nałóg palenia papierosów. Pamiętajmy o spożywaniu dużej ilości produktów nabiałowych, gdyż to one są podstawowym budulcem włosów. Nie przesadzajmy także ze spożywaniem zbyt dużej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, gdyż sprzyjają one podwyższeniu się cholesterolu. Włączmy do naszej diety produkty bogate w mikroelementy.  Każdy z nas może mieć piękne, mocne i lśniące włosy, które mogą być naszą ozdobą. Wystarczy, jeśli zrobimy pierwszy krok w tym kierunku i zmienimy swoją dietę na bogatszą i bogatą we wszystkie składniki, jakich potrzebują nasze włosy.